Łożyska ślizgowe

To najprostszego rodzaju łożyska nie posiadające ruchomych elementów tocznych. Łożysko ślizgowe ma jeden element obrotowy - to cylindryczna panewka ze swobodnym poruszaniem. To właśnie dzięki niej możliwy jest ruch posuwisto-zwrotny, a także ruch obrotowy oscylacyjny między czopem a obudową. Łożyska ślizgowe swoją nazwę zawdzięczają charakterystycznemu poślizgowi, który powstaje w wyniku ruchu panewki oraz czopa wału.

No items found.

Historia łożysk ślizgowych

Łożyska ślizgowe to najstarszy rodzaj łożysk. Ich pierwowzory stosowano już w neolicie - używano ich w pierwszych urządzeniach wykorzystujących ruch obrotowy. Z biegiem czasu poprawiono jakość wykonania oraz dokładność montażu elementów składowych takiego łożyska. Równocześnie udoskonalany był typ smarowania komponentów. Prace konstruktorów miały na celu zmniejszenie oporów ruchu, zwiększenie ich odporności na obciążenia oraz wydłużenie trwałości łożysk.  

Z czego wykonywane są łożyska ślizgowe?

Na przestrzeni lat łożyska ślizgowe wykonywane były z różnych materiałów. Pierwotnie wytwarzano je z drewna, żelaza oraz brązu. W późniejszych latach opracowano między innymi łożyska szklane, które do dziś wykorzystane są w zegarkach. Współcześnie łożyska ślizgowe produkowane są głównie ze stali oraz tworzyw sztucznych. Warto pamiętać, że produkty wykonane z tworzyw sztucznych są w pełni odporne na korozję.

Jak zbudowane jest łożysko ślizgowe?

Łożysko ślizgowe ma stosunkowo prostą konstrukcję, której serce stanowi cylindryczna panewka ze swobodnym poruszeniem. Właśnie dzięki niej jest możliwe jest przeniesienie napędu bez użycia ruchomych elementów tocznych.

Jakie łożysko ślizgowe wybrać?

Istnieje wiele wariantów łożysk ślizgowych. Dobór odpowiedniego zależy od wielu czynników.  Aby wybrać odpowiedni model musimy wybrać przeanalizować następujące parametry pracy łożyska takie jak: obciążenie, wielkość, rodzaj ruchu, smarowanie, prędkość obrotowa oraz dostępną przestrzeń montażową.  Dopiero znając konkretne zastosowanie produktu jesteśmy w stanie znaleźć jego najbardziej odpowiednie wykonanie. Jeśli potrzebujesz pomocy w doborze łożyska ślizgowego skontaktuj się z naszymi ekspertami.

Gdzie stosowane są łożyska ślizgowe?

Łożysko ślizgowe znajduje szerokie zastosowanie w różnych gałęziach przemysłu. Doskonale sprawdzają się w niewielkich konstrukcjach, gdzie pracują z małym obciążeniem.

Bardzo często stosowane są w przemyśle motoryzacyjnym - znajdziemy je w układach kierowniczych, pedałach, fotelach oraz hamulcach. Ten rodzaj łożysk używają również maszyny rolnicze oraz wózki widłowe.

Smarowanie łożysk ślizgowych

Odpowiednio smarowane łożysko jest w stanie pracować o wiele efektywniej. Redukując tarcie smary zmniejszają również zużycie wału.  Kluczowym aspektem jest skład środka smarnego, który może zawierać: stałe kwasy tłuszczowe, smary stałe, woski oraz oleje mineralne.

Smarowanie nie jest wskazane w przypadku łożysk wykonanych z tworzywa sztucznego. Istnieją również tuleje ślizgowe, które nie wymagają smarowania. Takim przykładem są tuleje wykonane z teflonu lub brązu - te materiały posiadają właściwości smarujące.

Rodzaje łożysk ślizgowych

Pełna oferta łożysk ślizgowych jest dostępna w naszym sklepie internetowym Margo24. Obejmuje ona między innymi tuleje ślizgowe, tuleje z brązu spiekanego oraz łożyska przegubowe.

Łożyska olejowe

Część korpusu łożyska wypełniona jest olejem. W czasie ruchu wału jego utrzymanie w odpowiedniej pozycji zapewnia cienka warstwa oleju.  Tego typu podzespoły cechuje również stosunkowo dobra odporność na duże obciążenia.

Łożyska hydrostatyczne

W łożyskach tego typu do panewki dostarczany jest olej pod ciśnieniem.  W ten sposób smarowane są elementy układu. W trakcie konserwacji  środek smarny umieszcza się w szczelinie między wałem a tuleją.

Łożyska hydrodynamiczne

W przypadku łożysk hydrodynamicznych film olejowy tworzy się samoczynnie w wyniku zjawisk zachodzących podczas pracy maszyny. Dzięki niemu zmniejszone jest tarcie, natomiast części łożyska są bardziej odporne na zużycie.

Łożyska suche

Nie wymagają smarowania lub potrzebują go jedynie sporadycznie.  Panewki tych łożysk są często wykonywane z tworzyw sztucznych.  Smary mogłyby mieć negatywny wpływ na ich plastyczność oraz odporność na zużycie.

Łożyska powietrzne

Do tulei dostaje się sprężone powietrze, które tworzy poduszkę niezbędną do podtrzymania wału. Łożyska powietrzne stosowane są w aplikacjach wymagających dużej precyzji, które charakteryzuje stosunkowo mała siła promieniowa.