Łożyska dzielone w oprawie

Dzielone łożyska toczne montowane w dzielonych oprawach łożyskowych to nowatorskie rozwiązanie pozwalające na wydłużenie okresu eksploatacji podzespołów przy jednoczesnym zmniejszeniu kosztów ich obsługi. Demontowalne elementy oprawy oraz obudowy ułatwiają również szybką inspekcję łożysk podczas rutynowych prac serwisowych. Nieznacznie wyższa cena zakupu podzespołu jest rekompensowana przez krótsze przestoje związane z wymianą łożysk.

No items found.

Jak zbudowane są łożyska dzielone?

Łożyska dzielone mają podzieloną na dwie części kosz łożyskowy oraz obydwie bieżnie. Linie podziału części przebiegają pod lekkim skosem.  Dlatego elementy toczne mają zawsze przynajmniej dwa punkty podparcia - zapobiega to wyszczerbianiu podzespołów na łączeniach. Proces poprawnego montażu łożyska ułatwiają stosowne oznaczenia naniesione na pierścienie łożyska.

Jakie łożyska dzielone wybrać?

Wybór łożysk dzielonych zależy w dużej mierze od warunków panujących w aplikacji. Szybkość pracy, panujące obciążenia oraz ilość miejsca maszynie determinują wybór oprawy wraz z łożyskiem. Dlatego wybierając produkty zacznij od określenia trzech podstawowych wymiarów. Jak w każdym łożysku są to: średnica zewnętrzna D, średnica wewnętrzna d oraz szerokość B.

Następnie możesz przejść do wyboru konkretnego modelu łożyska. Standardem dla podzespołów pracujących przy wyższych prędkościach jest obrobiony maszynowo koszyk mosiężny. Z kolei innowacyjna konstrukcja spinki kosza ma na celu zabezpieczenie przed wypadaniem.

Dzielone łożyska baryłkowe

Cechują je podobne właściwości do niedzielonych łożysk baryłkowych. Najczęściej posiadają dwa rzędy elementów tocznych. Dzięki swojej budowie są w stanie pracować w warunkach niewspółosiowości wału z oprawami.

Dzielone łożyska walcowe

Posiadają podobne właściwości do standardowych łożysk walcowych. Duża powierzchnia przylegania elementów tocznych do bieżni zapewnia przenoszenie dużych obciążeń poprzecznych. W odróżnieniu od łożysk baryłkowych są bardzo wrażliwe na brak współosiowości wału oraz oprawy łożyskowej. Wahliwość całego zespołu łożyskowego może zapewnić specjalna budowa oprawy łożyskowej.

Jakie oprawy łożyskowe do łożysk dzielonych?

Oprawy dzielone używane do łożysk dzielonych są zbudowane z dwóch części: obudowy łożyska oraz podstawy. Łożyska dzielone mogą być umieszczane w kilku rodzajach opraw. Na rynku możemy znaleźć oprawy dzielone stojące, oprawy dzielone kołnierzowe, oprawy dzielone naciągowe oraz oprawy dzielone wiszące.

Łożyska dzielone w oprawach dzielonych marki TIMKEN ( dawniej Revolvo)

Nowe oprawy łożyskowe wyprodukowane przez TIMKEN są dzielone pod kątem, co ułatwia ich montaż w miejscach o małym prześwicie między podstawą a środkiem wału. Tego typu konstrukcja eliminuje konieczność podnoszenia wału w celu uzyskania prześwitu. Oprawa zapewnia także podstawową ochronę przed wilgocią oraz zabrudzeniami. Montowane mogą być w niej również różnego rodzaju uszczelnienia.

Zalety stosowania łożysk dzielonych

Wymiana łożyska w trudno dostępnym miejscu może wiązać się z koniecznością długiego postoju całej maszyny oraz demontażem wielu podzespołów. Zastosowanie zespołu łożyskowego z łożyskiem dzielonym znacząco skraca czas montażu oraz ogranicza ilość elementów niezbędnych do zdemontowania przy montażu nowego łożyska.

Łożyska dzielone zapewniają podobną wytrzymałość do niedzielonych odpowiedników. Wyższa cena nabycia jest z nawiązką rekompensowana przez zalety związane ze stosowaniem łożyska dzielonego.

Jak zamontować łożyska dzielone do wnętrza oprawy?

Największą zaletą montażu łożyska dzielonego w obudowie jest fakt, że nie wymaga on demontażu pozostałych elementów maszyny. Producent zamieścił na łożysku specjalne oznaczenia, które ułatwiają montaż poszczególnych części łożyska w obudowie.  Dopiero kompletne łożysko w obudowie przykręcamy do postawy oprawy. Cały proces montażu łożyska dzielonego w oprawie dzielonej na wale napędowym pokazaliśmy na specjalnym filmie instruktażowym.  

Strona Margo24 zawiera również wiele informacji na temat innych podzespołów z zakresu przeniesienia napędu. Wyraź zgodę na dołączenie do naszego newslettera, aby mieć bieżący dostęp do najnowszych informacji z branży. Masz pytanie poruszające konkretny temat? Strona posiada specjalny formularz kontaktowy - wypełnij go i poczekaj na odpowiedź naszych ekspertów. Będziesz musiał jedynie wyrazić zgodę na użycie twojego adresu e-mail celem odpowiedzi na pytanie.

Gdzie stosowane są oprawy łożyskowe z łożyskiem dzielonym?

Oprawy łożyskowe z łożyskiem dzielonym doskonale sprawdzają się w trudno dostępnych miejscach. Wyższa cena podzespołu zwraca się kilkukrotnie dzięki krótszym postojom serwisowym. Zespół z łożyskiem dzielonym doskonale spisuję w się w kluczowych aplikacjach pracujących między innymi w papierniach lub cukrowniach.

Jak eksploatować oprawy łożyskowe z łożyskiem dzielonym?

Zespoły z łożyskiem dzielonym to produkty stosunkowo łatwe w eksploatacji. Jednoczęściowy pierścień zaciskowy kosza zapewnia precyzje montażu. Natomiast specjalne podcięcia w podstawie oprawy ułatwiają podważenie oraz demontażu pokrywy. Kluczowy temat to smarowanie łożyska znajdującego się w oprawie dzielonej. Odpowiednia ilość środka smarnego pozwala na wydłużenie bezawaryjnej pracy całego zespołu.