Łożyska walcowe cechuje bardzo duża wytrzymałość na przenoszenie obciążeń poprzecznych (znacznie większe od łożysk kulkowych), co za tym idzie nie są w ogóle odporne na obciążenia wzdłużne. Nadają się za to do pracy przy bardzo dużych prędkościach obrotowych przy narażeniu na zjawisko niewspółosiowości.
Łożyska walcowe jednorzędowe składają się z zespołu koszyka z wałeczkami i pierścienia z obrzeżami oraz z drugiego pierścienia. Wałeczki zawsze prowadzone są między stałymi obrzeżami jednego z pierścieni. Łożyska te są rozdzielne, można oddzielić pierścień z obrzeżami i wałeczkami od drugiego pierścienia, co ułatwia montaż łożyska. Wykonania konstrukcyjne tych łożysk są różnorodne: różne klasy dokładności, luzy normalne, pomniejszone i powiększone, pierścienie wzajemnie wymienne i niewymienne, bez pierścienia wewnętrznego. Następną odmianą są łożyska z pełną liczbą wałeczków (bez koszyka). Przenoszą one jeszcze większe obciążenia promieniowe kosztem jednak mniejszej prędkości obrotowej.
Rozróżniamy serie wymiarowe: NU2, NJ2, NUP3, N22, itp.
Łożyska walcowe wielorzędowe charakteryzują się dwoma lub paroma rzędami wałeczków.
Łożyska serii NN30 oraz NNU49 posiadają dwa rzędy wałeczków prowadzone w masywnym koszyku z mosiądzu. Daje to możliwość przenoszenia dużych obciążeń promieniowych przy zachowaniu dużej prędkości obrotowej i nośności. Łożyska te mogą być wykonane w dużej klasie dokładności oraz przesunięciem kątowym między rzędami wałeczków, co daje możliwość łożyskowania wrzecion obrabiarek. Łożyska te mogą również posiadać stożkowy otwór (zbieżność 1;12), co znacznie ułatwia montowanie łożyska na stożkowy czop.
Łożyska serii NNU60 posiadają większą liczbę rzędów wałeczków, zapewnia to oprócz wysokiej nośności dużą sztywność w łożyskowaniu.
Bearings
Tel: +48 (56) 659 11 51-53 w. 827
Fax: +48 (56) 655 37 23
E-mail: lozyska@ phumargo.pl